mandag 20. april 2009

SUR NEDBØR


Da jeg gikk tur med min hund, igår 19.april, snedde og blåste det svært mye. Det var ca. 70 cm. sne på inngangsdøra, jeg måtte måke sne, før jeg gikk. Mitt ønskevær da, var faktisk et snefritt lanskap og tørre veier.
- Jeg kom til å tenke på sur nedbør og konsekvensene av det.
Vel hjemme, søkte jeg i pålitelige kilder; og fant at SUR NEDBØR er en forurensing i lufta som kommer ned på jorda sammen med nedbøren Tilførsel av to stoffer, svoveldioksid (SO2) og Nitroksider(NOX) -Disse to nevnte stoffene finnes naturlig i atmosfæren. Gjennom fossilt brensel ,blir det sluppet ut store mengder av disse stoffene, fra industrien.

Sur nedbør fører tilødeleggelser av naturressurser som fisk,jord,vann og skog.

Konsekvensen er: Vannet får PH verdi under 5,6. Det fører til at fisken ikke kan leve der lenge.
En løsning er å kalke innsjøer og vassdrag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar