tirsdag 7. april 2009

ET TRE I FRISK LUFT


Jeg leste idag om at det er større forurensing å gå til butikken enn å kjøre bil. Som den myke trafikkant jeg er, virket denne påstanden merkelig. Denne Goodall, som har kommet fram til slike resultater, skriver også at produksjon av 1 kg. kjøtt ,koster vår planet 36 kg.gasser som brukes til global oppvarming. Han tar da utgangspunkt i at fotgjengeren som går til butikken spiser kjøtt, noe også billisten gjør.-

Vel,selv spiser jeg kjøtt, og da ikke kjøtt fra store dyr, ca, 2-5-6- ganger i året. Jeg plages ofte av eksos utslipp fra forbi kjørende biler . Egentlig er kjøtt produksjon og det at vi spiser kjøtt en stor forurensingskilde: det betyr at mennesker må legge om kostholdet; og vi må få en større, grønnsak og frukt produksjon, det samme vil nok også gjelde for ris og soyabønner., tror jeg. Goodall påpeker også viktigheten av å spise mindre, mosjonere mindre;dvs. vi må være mere i ro. At vi, gjennomsnittlig ,spiser mere enn hva vi trenger, er jeg enig med han i. Det virker usannsynlig at vi skal mosjonere mindre, med de helsemessige følger det kan ha på vår helse. Skal vi bekjempe vektøking og livsstilrelaterte sykdommer , må vi spise sunnere og være mere i fysisk aktivitet. For mitt vedkommende betyr det også og bruke naturen mere. Da naturen er vår naturligste kilde til avslapping og aktivitet.
Jeg var ute i naturen to timer idag og tok bilde av et tre i frisk luft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar